De uitslagen van de examens in het voortgezet onderwijs, zijn voor leerlingen een hele spannende dag met name voor de leerlingen met dyslexie. Talen zijn voor deze leerlingen een hele uitdaging, we begeleiden ze hier extra bij.
Zo trots als een pauw kan ik dan ook zeggen dat alle leerlingen van Studie Assist, allemaal geslaagd zijn en dat sommigen hier echt heel, heel, heel hard voor gewerkt hebben. Van harte gefeliciteerd!
Er was een leerling met dyslexie in 5 havo, die eigenlijk vwo niveau heeft maar op haar tenen moest lopen vanwege de talen. Aan het eind van de tweede klas zijn wij gaan kijken hoe we haar konden ondersteunen.
Ze is toen naar de havo gegaan zodat ze één taal kon laten vallen. Voor de andere taal hebben we gedeeltelijk dispensatie kunnen regelen. Ze volgde de lessen Frans maar maakte aangepaste, creatieve opdrachten. Hierdoor stond ze in haar kracht.
Zo kreeg extra tijd om voor het vak Engels te leren. Met extra bijlessen voor Engels is ze geslaagd met een prachtige lijst voor de havo met een zeven voor Engels.
Ik zie haar nog moedeloos en verdrietig in de eerste en tweede klas. Nu zie ik een krachtige dame die weet wat ze kan en wil. Ik wens haar veel succes op het HBO in Utrecht bij de opleiding ‘Logistiek Management’.
Er is ook nog een topper die vandaag geslaagd is voor 4 mavo. Halverwege de derde klas stond ze een 3 voor Engels. Voor de rest van de vakken stond ze ruim voldoende. Dankzij een oplettende mentor die mij vroeg eens met haar mee te kijken en te ondersteunen indien mogelijk. Is begeleiding gestart.
Hoe hard ze ook leerde het wilde maar niet lukken. Gelijk een plan van aanpak gemaakt. Kurzweil en een andere manier van leren opgepakt maar die hadden nog niet het gewenste resultaat. Door in gesprek te gaan met de docent Engels hebben we een apart PTA kunnen maken. De toetsen zijn opgesplitst in woorden toetsen en een grammatica toets met deelcijfers. Ze mocht gebruik maken van regelkaarten bij grammatica zodat ze de regels kon toepassen. Dat is namelijk wat je wilt zien (dit mag overigens, want bij het landelijk examen heb je deze kaarten niet nodig omdat het begrijpend lezen is).
Ze heeft zo haar onvoldoende naar een voldoende weten te brengen. Hierdoor geslaagd met een 5 voor Engels als eindcijfer. Voor haar andere vakken alleen maar achten en zevens. Ik had er niet aan moeten denken dat school niet had meegewerkt. Dan was ze met een 3 geëindigd. Naast het cijfer hadden we dan een leerling gehad die geen zelfvertrouwen meer had en zonder diploma was geëindigd. Nu gaat ze door naar het MBO waar ze de opleiding onderwijsassistent gaat volgen. Een opleiding die op haar lijf geschreven is.
Zo zijn er nog veel meer voorbeelden hoe deze leerlingen toch hun diploma kunnen halen.
Dit maakt mijn werk zo speciaal en dit is waarom ik zo van mijn werk hou.
Ik ben zo trots op alle toppers die met keihard werken, hun doel weten te bereiken.